Liv i dialogen

Jag fortsätter med att titta på punkterna som läsarna tyckte om i min pusseldeckare Inga rökta abborrar. En läsare tyckte att jag hade bra ”driv” i boken och det skrev jag om i förra bloggen. En annan läsare gillade dialogerna. Och det ska jag säga, det är svårt att skriva bra dialoger, och jag vet att jag kan förbättra mig mycket vad dialogerna anbelangar.  Hur som helst är det kul att en läsare nämnde det, det ger mig en kick att ”läsa på” och förbättra.

Här kommer några tips vad man kan tänka på för att inte göra dialogerna tråkiga. Till syvende och sidst vill man inte att läsarna ska somna.

Hur man skriver bra dialoger kommer vi att ta upp och jobba med på Kvinnoresans skrivarkurs i Agnäs i september.

      ℘

Dialog är som ett annat språk, ett eget språk, det är inte att visa hur folk pratar i dagligt tal. Det kan bli lite babbligt (om det inte är din mening förstås), inte alltid strukturerat. I vanliga livet säger vi ofta bara halva meningar, vi klämmer in ord som ju, så, då, va’, liksom. Det gör vi inte när vi skriver, vi börjar inte heller replikerna med nej, ja som vi gör när vi börjar prata. Och inget hejande. Rakt på, direkt in i dialogen.

1 Det är tre syften med en dialog

* ska föra berättelsen framåt

* ska fördjupa karaktärerna

* kan skapa luft i långa textsjok

2 Läsarna vill känna något när de läser en roman
Passa på att ge dem det i dialogen. Vill du att läsarna ska bli nyfikna, undrande, rädda, glada, känna sig äcklade, misstänksamma? Ha den frågan i bakhuvudet när du skriver dialogen.

Ex

A                   Jag hörde att Micke är tillbaka.
B                   Det stämmer. Jag blev så glad, äntligen.
A                   Jag förstår det. Nu kan du sova gott på nätterna.
B                   Det kan jag verkligen göra.

A                   Jag hörde att Micke är tillbaka.
B                   Var har du hört det?
A                   Det var Anna som sa det.
B                   Jaså, gjorde hon det?
A                   Är han inte tillbaka då?
B                   Hur kan Anna veta det?

Som du kan se är det skillnad på dessa två samtal. I andra exemplet kommer det en misstanke in. B kanske inte känner till att Micke är tillbaka. En tredje person, Anna, nämns, hittar hon på? A blir konfunderad. Människor säger inte alltid allt de tänker, de avbryter varandra och kommer med motfrågor.

3 Låt läsarna få veta något nytt
Upprepa inte något som redan nämnts tidigare. Kom med ny information.

4 Låt inte dialogerna bli för långa
Låt karaktärerna göra något medan de talar. Du kan få fram deras nervositet genom att de fumlar med något, tappar något. De kliar sig, de rör vid varandra, de blir distraherade och pekar på något utanför fönstret, pillar med blommorna eller något annat.

5 Låt en eller flera karaktärer ha egna uttryck
Någon svär, en stammar, någon har en viss jargong, talar dialekt, använder konstiga ord. Det är lätt att höra fel och det kan skapa spänning och missförstånd.

6 Det är inte bara orden som kan skapa missförstånd
Det är alltså inte bara VAD man säger utan HUR man säger det.  Hur kan du låta dina karaktärer prata utan ord? Ska de mima, använda ögon, händer, rösten, ansiktet, armar? Tiga – inte säga något alls? Talande tystnad. Dramatiken ökar. Handlingen förs framåt, läsaren får tänka till, är det något som inte sägs? Bara insinueras? Vad?

7 Låt inte alla karaktärer låta på samma sätt
Visa att de kommer från olika platser, har gått i olika skolor, har olika arbeten, vill skryta, vill visa att de kan, att de är charmiga, gnällspikar, olika åsikter. Kan du få fram det i dialogen?

8 Alla repliker behöver inte skrivas ut
Du kan låta en karaktär sammanfatta vad som framkommit i dialogen i sina tankar, vad den andra karaktären eller de andra karaktärerna har sagt, gå omkring och grunna lite. Vad var det han sa?

9 För att få mer driv och komma bort från långa textsjok
Om du känner att du har ett avsnitt som är långt och du vill få lite mer fart i det kan du göra om det med hjälp av dialog. Du kan plocka in och berätta för en annan karaktär, låta den karaktären ställa frågor: hur gick det, vad kände du, vad hände sedan och så vidare.  Det är lättare som läsare att läsa, det bli luftigare, inte så tungt, man följer med i berättelsen på ett annat sätt.

Glöm nu inte bort att anmäla dig till kursen i Agnäs den 13- 15 september 2019, då får du fler tips om hur du kan arbeta med dialoger … och övningar förstås.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *